Fete si baieti, femei si barbati
Anunturi online!

Noile poze de pe Pluto ii nedumereste pe cercetatori. Pluto e pe buna dreptate o planeta stranie si unica! Stiinta

Image Credits: nationalgeographic
Sursa informatie: ©Pictoriale.RO
Autor: Smart Media Entertaiment - Holland
Noi imagini de la bordul navei spatiale New Horizons au fost publicate, oferindu-ne o priveliste de nedescris de pe suprafata planetei pitici.

O noua imagine ne infatiseaza un teren relativ mai tanar, acoperit de gheata, aflat la nord de muntii abrupti descoperiti mai devreme in aceasta saptamana. O alta imagine ne arata o gramada inexplicabila de monoxid de carbon inghetat,aflat in partea din stanga fata de pata alba in forma de inima de pe suprafata planetei.

Acum, la 2 milioane de mile distanta de planeta, New Horizons va calatori spre centura Kuiper, o regiune in afara orbitei lui Neptun, care e plina de obiecte cosmice. Aceasta va continua sa transmita date de pe Pluto pentru urmatoarele 16 luni.

Aceste observatii vor include informatii despre atmosfera planetei, compozitie, cat si multe alte caracteristici unice ale planetei.
Dupa aproape 9 ani si jumatate si o calatorie de 3 miliarde de mile, New Horizons a ajuns pe orbita lui Pluto. Nava a reusit sa face poze si sa stranga informatii, deplasandu-se cu o viteza de pana la 31 000 mile pe ora.

Primele poze primite ne-au aratat o lume colorata, cu o pata alba, in forma de inima pe suprafata planetei, numita Tombaugh Regio, in onoarea celui care a descoperit planeta. Cel mai uimitor e faptul ca suprafata lui Pluto e aproape lipsita de cratere, ceea ce sugereaza o istorie geologica complexa. Aceasta observatie, impreuna cu o suprafata asemanatoare pe luna Charon, care apartine lui Pluto, pare destul de interesanta, demonstrand cum aceste lumi indepartate de gheata isi pastreaza caldura interna, inainte crezandu-se ca ar fi avut nevoie de gravitatia unei planete gigant.

„Ar putea oare ca aceste planete de gheata – care nu orbiteaza in jurul altor planete gigante – sa fie geologic active? Raspunsul e evident „da”. Pluto e la fel de activ ca si oricare alt obiect din cosmos”, ne informeaza Jeff Moore, unul din membrii NASA din cadrul Centrului de Cercetare.

Acoperita de un strat subtire de gheata „exotica”, planeta serveste drept gazda la diferite tipuri de terenuri si soluri. Cercetatorii deja au lansat o poza ce infatiseaza munti de gheata ce strapung aceste suprafete, ridicandu-se pana la peste 3 km. In apropierea acestora( care deja au si un nume, Norgay Montes, in onoarea lui Nepalese Sherpa Tenzing Norgay) se gaseste o regiune neteda, de gheata, ocazional intrerupta de fracturi si dealuri.

” Cand am vazut poza pentru prima data, am decis sa o numesc ” teren greu de explicat”. Poza ar putea avea doar o saptamana.”
Intre aceste indinderi, numite Sputnik Planum, se gasesc pete nergre, care ar putea servi ca dovada a gheizerelor ce erup pe suprafata lui Pluto. Aceasta nu ar fi prima data cand gheizerele au fost vazute: cand nava Voyager a zburat pe langa Neptun in 1989, au fost identificate pete negre asemanatoare.

Dar inca e prea devreme sa tragem ceva concluzii. ” Suntem deabia in etapa preliminarie a investigatiilor noastre”, afirma Moore. „Suntem constienti ca trecand imediat la concluzii fara mici investigatii ne pune toata misiunea in pericol.”

Alte observatii discutate de NASA includ informatii despre atmosfera de pe Pluto si cum aceasta se manifesta. „Atmosfera este foarte simetrica in zone opuse ale planetei.” Cercetatorii nu stiau ca Pluto are atmosfera pana in 1988, dar de atunci, au incercat sa inteleaga cum aceasta evolueaza in decursul a 248 de ani in jurul soarelui.

Primele teorii sugerau ca atmosfera va ingheta si intr-un sfarsit se va prabusi, odata ce PLuto se indeparteaza tot mai mult de Soare. Dar pana acum, lucrurile par a fi neschimbate.

Acum, New Horizons a detectat o fasie lunga de particule incarcate care se indeparteaza de Pluto, in mare parte din cauza vantului solar. Calculele sugereaza ca Pluto pierde in jur de 500 de ton de nitrogen pe ora, ceea ce inseamna aproape 3 km de nitrogen de-a lungul a 4.6 miliarde de ani.
Comenteaza stirea pe Facebook
© 2003 - 2018 Pictoriale.RO Toate drepturile rezervate!
Smart Media Entertaiment CL - Amsterdam Holland